Lidé dnes jezdà automobilem prakticky vÅ¡ude. V nÄ›kterých mÃstech je vÅ¡ak potÅ™eba použÃvat speciálnà vozidlo. Typickým pÅ™Ãkladem je zde pÅ™Ãroda, jako jsou horské louky Äi lesnà cesty. V takovémto prostÅ™edà je prakticky nezbytné mÃt terénnà automobil.
Â
Pravdou také je, že mnoho lidà právÄ› tÃmto strojem rádo jezdÃ. Bavà je ten adrenalin a jÃzda po nároÄné trase. Málokdo z nich vÅ¡ak zvažuje, že jejich zábava má velký vliv na pÅ™Ãrodu, kterou projÞdÃ. A pokud jezdà daným mÃstem ÄastÄ›ji, mohou ji ovlivnit pomÄ›rnÄ› dost.
Â
Â
HlavnÃm problémem je zde samozÅ™ejmÄ› hluk, který plaÅ¡Ã zvÃÅ™ata. To může být problém zejména v dobÄ› mláÄat. Pokud se napÅ™Ãklad srna a kolouÅ¡ek rozbÄ›hnou v panice každý na jinou stranu, nemusà se již pak najÃt. Pro mládÄ› to pak mnohdy nekonÄà dobÅ™e.
Â
Dále jsou zde zplodiny výfukových plynů. TÄ›ch produkuje terénnà vůz z pochopitelných důvodů vÃce, než běžný osobnà automobil. Ten samozÅ™ejmÄ› působà zneÄiÅ¡tÄ›nà ovzduÅ¡Ã a má neblahý vliv na zdravà živoÄichů i rostlin v okolÃ. To mohou následnÄ› pocÃtit i lidé, kteřà v tÄ›ch mÃstech potom sbÃrajà houby Äi jiné lesnà plody.
Â
Â
Mluvit je nutné také o udusánà zemÄ› a vytvářenà stop. To v zásadÄ› znemožňuje vÄ›tÅ¡inÄ› rostlin opÄ›t na daném mÃstÄ› růst. Zde je vÅ¡ak nutné poznamenat, že zrovna tento typ prostÅ™edà vyhovuje nÄ›kterým pÅ™ÃsnÄ› chránÄ›ným druhům. UdusánÃm je zbavÃme konkurence a ony tak mohou prospÃvat.
Â
V celkovém souÄtu to vÅ¡ak vycházà tak, že terénnà automobily majà spÃÅ¡e negativnà důsledky. Proto bychom, pokud už tedy s nimi musÃme vyrazit do terénu, mÄ›li být opatrnà a naplánovat trasu tak, abychom působili co nejménÄ› Å¡kody.
Â
JistÄ›, vÄ›tÅ¡ina majitelů „tréňáků“ se o nÄ›jakou pÅ™Ãrodu moc nestará. MÄ›li by si vÅ¡ak uvÄ›domit, že když pÅ™estane existovat, nebudou už mÃt kde jezdit, nehledÄ› na zhorÅ¡ené ovzduÅ¡Ã, které by pocÃtili i oni. A to by nebylo pÅ™Ãjemné, že?